Top

“Adjustments” – aanrakingen tijdens een yogales

Plooy / Ashtanga  / “Adjustments” – aanrakingen tijdens een yogales

“Adjustments” – aanrakingen tijdens een yogales

Ik geef inmiddels 6 jaar les, waarvan 5 jaar fulltime met een gemiddelde van 25u per week. In totaal komt dat ergens richting 7000u op de teller uit. In vergelijking met een “senior” teacher, die 30 à 40 jaar les geeft, is dat natuurlijk peanuts, maar het maakt toch dat ik mezelf niet meer als rookie beschouw. Daarnaast masseer ik al 11 jaar. Tegenwoordig maar enkele uurtjes per week meer, maar vroeger bestond mijn job voor een groot deel uit massageopleidingen geven. Mensen aanraken is me dus niet vreemd, mensen aanraken in een yogales – vaak benoemd als een “adjustment” – bijgevolg ook niet.

In een opleiding tot yogaleraar leer je meestal óf overal vanaf te blijven óf om je leerlingen best krachtig “dieper” te duwen. Deels door wat ik zelf ervoer als leerling, deels door de ervaring die ik opdeed in al die duizenden uren als lesgever, ging ik “die adjustments” gaandeweg wel een beetje anders bekijken. Zoals steeds ligt er volgens mij veel waarde in “de gulden middenweg”.

 

Adjustments: hands-on vs. hands-off

Als yogaleraar moet je tijdens het lesgeven instructie geven over het “juist” (en dan bedoel ik vooral veilig en zinvol) uitvoeren van bewegingen en houdingen. Je doet dit tijdens je “cue” uiteraard verbaal, soms aangevuld met demonstratie, dat is hands-off.

Maar in praktijk werkt dat niet altijd, we zijn massaal de connectie met en beheersing van ons lichaam en onze bewegingen verloren, waardoor een simpele “cue” als “buig je knieën” maar zelden tot het gewenste resultaat leidt. Niet omdat we “buig je knieën” niet snappen, maar omdat onze hersenen niet meer in staat zijn om in een niet alledaagse lichaamshouding waarin je al op zoveel moet letten, het signaal “buig je knieën” vlot door te geven, simpelweg omdat we te weinig bewúst onze knieën buigen, of onze rug strekken, of onze tenen spreiden, of noem maar op. Dan kan het makkelijk en zinvol zijn om via een korte aanraking – hands-on dus – je aandacht even bij je knieën te brengen. Of een arm, been, heup dmv een zachte aanraking/begeleiding naar het gewenste punt te brengen terwijl verbaal instructie gegeven wordt over welke spieren te activeren of welke richting uit te bewegen.

Een hands-on adjustment kan dus zeker zinvol en waardevol zijn.

Adjustment Ashtanga Yoga Full Primary

Hands-on adjustments: verdiepend vs corrigerend

Als we de “hands-on” adjustments dan even analyseren zien we 2 grote types:

Een “verdiepende” adjust betreft meestal acties als “duwen”, “trekken”, en meer van dat. Het kan “leuk” zijn om een ervaren yogi, waarmee je als leraar lange tijd een band opbouwde en wiens lichaam je goed kent, een “duwtje” in de rug te geven om net dat tikje verder in een houding te komen. Echter, heel erg zinvol lijkt dat niet. Als je er zelf niet geraakt, wat heb je er dan aan? De veiligheid valt in sommige adjusts ook in vraag te stellen, want hoe ver wil je bijvoorbeeld twisten of buigen zonder beheersing? En de leercurve; leert je lichaam of je brein daar iets van? Ik heb er persoonlijk noch als leerling, noch als leraar goeie ervaringen mee. Ook al vormt dit een groot deel van het curriculum van vele yoga teacher trainingen.

Een “corrigerende” adjust is – naar mijn bescheiden mening althans – iets anders. Een niet voldoende geactiveerde rug, een knie die onbewust in een vreemde hoek geplooid wordt, compensatie vanuit heupen of het thoracale gebied, schouders in verkrampte houdingen, … daar wil je uiteraard in tussen komen en bijsturen om de veiligheid te bewaren. Een lichaam terug begeleiden naar een veilige range of motion is dus wel zinvol lijkt me.

 

En wat met een schouderklopje, minimassage, hulp bij het vinden van ontspanning…

Savasana relaxerende ontspanning zachte aanraking

Ik persoonlijk hou ervan de deelnemers in mijn lessen aan te moedigen door hun – letterlijk – al eens een schouderklopje te geven, of een vuistje. Al kunnen die aanmoedigingen zeker ook verbaal zijn! En eens goed lachen tijdens de les is mínstens even belangrijk! Maar ik help ook graag ontspannen door hun schouders of rug even te masseren, hun voorhoofd te “zegenen” tijdens savasana. Hun even steun te geven door een aandachtige aanraking. Aangezien er nog altijd mensen in mijn lessen zitten, ga ik ervan uit dat dat geapprecieerd wordt.

 

#metoo

De laatste jaren werd de internationale yogascene helaas meermaals opgeschud door #metoo verhalen. Ongepaste aanrakingen waren daar nog van de minste. Uiteraard zag ik op trainingen en workshops ook wel eea waar ik me vragen bij zou kunnen stellen, maar ik deed het niet omdat ik uitging van de zuivere bedoelingen van de lesgevers in kwestie. Als je dat met andere ogen bekijkt, dan kan je dat natuurlijk flink anders interpreteren.

In onze eigen studio maakten we al enkele malen mee dat iemand een traumatische ervaring achter de rug had en aanraking uiterst storend vond. Daarvoor hebben we uiteraard het grootste respect én onze eigen manier om daar discreet mee om te gaan! Dus mocht jij aanrakingen als onprettig of storend ervaren (of heb je ergens een kwetsuur of pijn) hoef je ons dat maar aan te geven en wij houden er graag rekening mee. Jouw goed voelen geniet onze hoogste prioriteit!

 

Doe ik iets mis?

We kregen na de les ook al vaak vragen van mensen die dachten dat enkel zij gecorrigeerd werden en dus concludeerden dat ze het niet goed deden; niets is minder waar! Tijdens het lesgeven scannen we voortdurend in het rond en kiezen we gericht waar we wel/niet tussenkomen. Hoe vaker we je in de les zien, hoe beter we je leren kennen, hoe juister we je functioneren kunnen inschatten en hoe persoonlijker we met je kunnen werken en je waar nodig kunnen bijsturen.

Kort samengevat lijken zowel de stelling “nooit fysiek adjusten” als “stevig adjusten hoort nu eenmaal bij yoga” beiden nogal kort door de bocht. Daarom werken we in onze studio zoals we werken: met zinvolle ondersteuning. Daarnaast is je goed voelen in de les uiterst belangrijk, dus spreek ons zeker aan als je vragen of opmerkingen hebt. Samen zorgen we voor jouw beste yogabeleving!

 

Nog vragen hierover? Een opmerking? Aarzel niet ons te contacteren!

Namaste
Noé

Noémi Schoefs

multidisciplinary yoga teacher & mindful mover | massage therapist | anatomy geek | holding your space @ plooy | in love with Kevin | dogmom

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.