Top

Luna de maan en andere ashtangamysteries

Plooy / Ashtanga  / Luna de maan en andere ashtangamysteries

Luna de maan en andere ashtangamysteries

Luna de maan en andere ashtangamysteries

 

Op vraag van meerdere yogi’s even wat meer tekst en uitleg over de fameuze “maan”-dagen, vrouwendagen en andere in’s en out’s in de wondere wereld van ashtanga yoga.

Ashtanga yoga is een daily practice, het is te zeggen, 6 dagen van de 7 word je op je mat verwacht.  Voor alle duidelijkheid, in een mysore-setting, zeker geen 6 led classes per week!  Op de meeste plaatsen doe je 5 dagen per week mysore en 1 led class per week.  De dagen dat je buiten je rustdag niet in de les geraakt, doe je self-practice thuis, om het geleerde in te oefenen.  Je self-practice thuis hoeft trouwens niet elke dag een uur of meer in beslag te nemen, je zou versteld staan van het resultaat van enkele zonnegroeten per dag!

En dan is er die fameuze rustdag!!!  Naar traditie is zaterdag de wekelijkse rustdag, maar in principe kan en mag iedereen z’n rustdag zelf kiezen in functie van gezin, werk, sociale verplichtingen, etc.

Naast de wekelijkse rustdag zijn er de “moondays”, de dagen van volle en nieuwe maan (de 24u voorafgaand aan het piek- of dalmoment van de maan); eveneens dagen van fysieke rust.  De maan is een krachtig iets en beïnvloedt heel wat processen in de natuur (denk maar aan eb en vloed).  Het is dan ook niet meer dan normaal dat ook onze lichamen door haar beïnvloed worden.  Op volle maan lopen we meestal over van energie en lopen we het risico overgestimuleerd te worden, dus is een intense practice niet aanbevolen.  Op nieuwe maan hebben we meestal minder energie en zijn vooral onze gewrichten droger en daardoor gevoeliger voor blessures.  Zowel op volle als nieuwe maan gaan de mysorelessen bijgevolg niet door.  Led classes zullen op volle maan wel doorgaan, al zal er die dagen extra op toegezien worden dat je niet over je grenzen gaat en zal er vaker een modificatie voor een houding aangereikt worden.  Op nieuwe maan zullen owv de blessuregevoeligheid géén led classes doorgaan.  Een alternatief programma zoals de moonsequence of een sessie yin yoga behoort wel altijd tot de mogelijkheden!

tumblr_mvpvr9JzoO1rlqaz3o1_500

Voor vrouwen zijn er nog wat extra rustdagen, mn de (eerste 3) dagen van de menstruatie is een volledige practice zoals op de andere dagen afgeraden.  Dit is opnieuw gebaseerd op het principe van DAILY practice, dus kom je slechts enkele keren per week naar de les, hoef je geen 3 dagen te rusten, maar skip je misschien enkel de les als die toevallig samenvalt met de eerste dag van je menstruatie.  De andere dagen kan je gerust je wekelijkse les meepikken.  Het is wel aanbevolen om tijdens je menstruatie minder intens met uddiyana bandha te werken, alsook diepe twists, de inversies en extreme backbends te vermijden.  Volg je les in het mysoreprogramma kan je gerust naar de les komen en advies vragen over wat wel en wat niet te doen in je practice die dag.

Ziek?  Als je koorts hebt is rust op z’n plaats!  Pranayama (1 van de 8 takken!) is een geschikte vervanging voor je practice die dag/dagen.

Blessures?  Het mooie aan ashtanga yoga is dat het hoofdzakelijk via mysorelessen wordt doorgegeven.  Dit geeft ons de vrijheid om rond elk mogelijk denkbaar probleem te werken en te zorgen dat je toch aan yoga kan blijven doen, ZONDER je blessure erger te maken!  In tegendeel, door de doorbloeding van je weefsels optimaal te houden met aangepaste oefeningen herstel je net sneller!  Dus meld je gewoon aan in de mysoreles, vertel ons wat je probleem is en wij helpen je weer op weg!

Zwanger?  Tijdens je zwangerschap beginnen met ashtanga yoga is geen goed idee, een gentle flow les (tot 20 weken) of zwangerschapsyoga (vanaf 20 weken) is dan veel gepaster.  Deed je echter al geruime tijd ashtanga yoga voor je zwangerschap, dan zijn de regels als volgt: tijdens het 1e trimester een beperkte practice – vraag ons om advies! – of rust, tijdens het 2e trimester kan de practice weer wat uitgebreid worden, om tijdens het 3e trimester rustig af te bouwen en voor te bereiden op de bevalling.  Na de bevalling dien je een herstelperiode van 12 weken in acht te houden!  Dan bouw je je practice rustig weer op.

Onthou dat yoga leeft, er zullen altijd periodes zijn dat je fysiek en of mentaal meer of net minder aankan, dit is geen reden om te denken dat ashtanga yoga niks voor jou is, net in tegendeel!  Ashtanga yoga is zo individueel aanpasbaar dat het voor iedereen geschikt is!  Heb je specifieke problemen of klachten?  Dan raden we je aan mysorelessen te volgen, zodat we jou persoonlijk optimaal kunnen begeleiden.

Namasté.

Share
Noémi Schoefs

multidisciplinary yoga teacher & mindful mover | massage therapist | anatomy geek | holding your space @ plooy | in love with Kevin | dogmom

Comments:

  • Merel
    07/06/2016 at 18:38

    Jammer dat de lessen dan niet door gaan, want ik kom zo graag! Maar nu begrijp ik tenminste beter waarom 🙂

Post a Comment